Fotoğrafta Altın Oran ve 1/3 Kuralı Nedir?
Konuyu Başlatan: Bahadır


Bu konuyu değerlendir
  • 0 Oy - 0 Ortalama
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5


Bu konudaki mesaj sayısı 0
Bahadır
Acemi Asosyal
**


0
27 Mesaj 22 Konu Katılım: Apr 2019
04-17-2019, 09:55 PM -
#1
1/3 Kuralı
Fotoğrafa yeni başlayan herkesin karşısına sık sık çıkan 1/3 kuralı aslında anlaşılması ve uygulanması en basit kuraldır. 1/3 kuralında amaç öğelerin dizilimi ile hikayenin daha etkili anlatılmasını sağlamaktır.
1/3 oranı, altın oran denilen başka bir matematiksel orandan türetilmiştir.
Altın oran, doğada sayısız canlının ve cansızın şeklinde ve yapısında bulunan özel bir orandır. Doğada bir bütünün parçaları arasında gözlemlenen, yüzyıllarca sanat ve mimaride uygulanmış, uyum açısından en yetkin boyutları verdiği sanılan geometrik ve sayısal bir oran bağıntısıdır. Doğada en belirgin örneklerine insan vücudunda, deniz kabuklularında ve ağaç dallarında rastlanır. Platon’a göre kozmik fiziğin anahtarı bu orandır. Altın oranı bir dikdörtgenin boyunun enine olan “en estetik” oranı olarak tanımlayanlar da vardır. (Kaynak: wikipedia.)
Eski çağların filozofları, mimari eserlerdeki estetiğin sırrını bulmak için yoğun çaba harcamışlar ve altın orana ulaşmışlardır. Altın oranı şu şekilde cümleleştirebiliriz: bir doğruyu öyle bir noktasından bölelim ki küçük parçanın uzunluğunun, büyük parçanın uzunluğuna oranı, uzun parçanın uzunluğunun, tüm doğrunun uzunluğuna oranına eşit olsun.
Aşağıdaki resimde bu cümleyi görselleştirdim. Formüle ettiğimizde de karşımıza şu eşitlik çıkıyor: a/b = b/(a+b)
Altın oranı tam sayılara döktüğümüzde karşımıza şu sayı ikilileri çıkar: 3/5, 5/8, 8/13, 13/21, 21/34 ve oran hep 1.618 olarak sabittir.

Altın spirali elde ettiğimiz iç içe diktörtgenlerin kenar uzunlukları da 34, 21,13, 8, 5 değerleri ile fibonacci sayılarını verir (Her sayı kendisinden önce gelen iki sayının toplamıdır).

Bunu biraz daha ileriye götürüp 2 boyuta da uygulayabiliriz ve daha da ileri giderek c ya da d bölümünü de orana uygun olarak bölebiliriz. Bu süreç sonsuza kadar götürülebilir. Eğer ilk dikdörgenimiz de c/(a+b)/b=1.618 oranı varsa, bu dikdörtgen için de altın dikdörtgendir deriz. İçinden defalarca kareler çıkardığımız bu altın dikdörtgen’in karelerinin kenar uzunluklarını yarıçap alan bir çember parçasını her karenin içine çizersek, altın spirali elde ederiz. Doğada pek çok yapıda ve canlıda altın spirali görmek mümkündür. Aşağıdaki görselin sağ bölümünde altın spiralin bulunuşu ve doğadaki bir örneğini görebilirsiniz.
[Resim: Fotografta-Altin-Oran.jpg]
Altın Oran veya 1/3 kuralı, fotoğrafçılıkta en temel çekim tekniklerinin başında gelmektedir.

Altın Oran kuralının en temel şekliyle çekilen görüntünün daha rahat algılanması olarak adlandırabiliriz. Fotoğrafçılıkta önemli ve temel bir yere sahip olan bu kural, fotoğraf çekimlerinde kompozisyon oluşturulurken basit bir şekilde uygulanabilmektedir. Bu teknik sayesinde çekilen nesne ön plana çıkmakta ve kadraj daha dengeli olmaktadır.

[Resim: Da-Vinci-Altin-Oran.jpg]
1, 2, 3, 5, 8, 13, 21, 34, 55, 89, 144, 233, 377, 610, 987, 1597, 2584, ... şeklinde ilerleyen Fibonacci Serisi'nde her sayı bir önceki iki sayının toplamı şeklinde ilerlemektedir. Bu sayı dizisindeki aaltın oran ise 13.sıradan sonraki her elemanın bir öncekine oranının 1.618 olmasıdır. Bu oran insan gözüne hoş gelen dikdörtgenin uzun ve kısa kenarları arasındaki oranı ifade etmektedir.


Tarih boyunca mimaride, resimlerde ve fotoğraflarda bu oranın etkisiyle eserler ortaya çıkmıştır. İnsan bedeninden hayvanlara ve doğadaki bir çok canlıya kadar altın oranı gözlemlemek mümkündür. Mısır'daki piramitlerin oranları, Yunan Tapınakları'nın oranları, salyangoz kabuğunun oranları, Leonardo da Vinci'nin ünlü eseri Mona Lisa tablosunun oranları bunlara somut birer örnektir. Bu oranın bilgisinin ortaya çıkmasından ve birçok yerde rastlanmasının ardından ''Divine Ratio'' ve ya ''Divine Proportion'' yani ''İlahi Oran'' olarak adlandırılmış. Daha ayrıntılı bilgi için Altın Oran Wikipedia sayfasına bakabiliriz.


Fotoğrafta Altın Oran

Bizim bu işin ilgileneceğimiz yönü ise, fotoğraf. Altın Oran, fotoğrafçılıkta kullanılmaya başladıktan sonra burada 1/3 kuralı olarak karşımıza çıkıyor. Yani Altın Oran ve 1/3 kuralı, tam olarak aynı anlama gelmemektedir. 1/3 kuralı, Altın Oran ile benzer estetik amaçlarlar kullanılsa da bu oranın daha basit hale getirilmiş versiyonunu temsil etmektedir.


[Resim: Fotografta-1-3-Kurali.jpg] 
1/3 kuralı, fotoğraf kadrajının yatay ve dikey olarak 3'er eşit parçaya bölünmesiyle elde ettiğimiz 9 küçük parçadan oluşmaktadır. Makinelerin vizörlerinden bakıldığı zaman bu parçaları görebiliriz. Başlangıç için vizörden çizgileri görerek kullandıktan sonra zamanda kafamızda oluşan şekil doğrultusunda vizördeki çizgilere ihtiyaç duymayacağız.

Kadrajı çizgilerle böldükten sonra sağ tarafta görseli bulunan bir şekilde karşımıza çıkıyor. Bu şekilde bulunan kesişim noktaları, bize ilgi merkezlerini gösteriyor. Yani fotoğrafta öne çıkartmak istediğimiz noktalar, bu kesişim merkezlerinde bulunmalıdır. Bu konuda yapılan araştırmalar şunu göstermiştir; fotoğrafınıza bakan herhangi bir kişi, ilk olarak bu kesişim noktalarına bakmaktadır. Ön plana çıkartmak istediğiniz nesneyi, ''ilgi noktaları'' olarak adlandırılan bu noktaların üzerine denk getirerek fotoğrafınızın estetik güzelliğini arttırabilirsiniz.


Altın Oran - 1/3 Kuralı İle Fotoğraf Örnekleri:


[Resim: Fotografta-1-3-Ornekleri-1.jpg]

[Resim: Fotografta-1-3-Ornekleri-2.jpg]


Resimde oldukça sık kullanılan altın oranı, fotoğraflarımız da da uygulamak mümkündür. Aşağıda altın oranın bir fotoğraf üzerinde nasıl uygulandığını görebilirsiniz.

[Resim: altin_oran%C4%B1n_uygulamasi.jpg]

Fotoğrafa uyması için üstüne bindirdiğim spiral şeklinin oranları değişti yani artık altın spiral değil, standart bir spiral görüyoruz. Burada bakış boşluğunun da uygulamasını görüyoruz yani konuyu, baktığı yönde olmayan 1/3 çizgisine yerleştiriyoruz.

Altın oran olan 3/8 resim gibi, acelemizin olmadığı görsel sanatlarda uygulamada sorun çıkarmazken fotoğraf gibi zamanlamanın önemli olduğu bir türde hızlı uygulanma konusunda biraz sorunlu olmaktadır. Nedeni de 3′e 5 oranını anında kestiremeyip biraz düşünmemizin gerekmesidir. İşte bu sorunu ortadan kaldırmak için fotoğrafçılar altın oran yerine 1/3 oranını kullanmayı önermişlerdir.
1/3 kuralının pratikteki uygulaması ise şu şekilde yapılmakta: Çerçeveyi yatayda ve dikeyde üçer eşit parçaya bölecek şekilde ikişer çizgi, yani toplamda 4 çizgi çiziyoruz. Bu çizgilerin kesişim noktaları ilgi merkezimiz olmak için uygun konumlar olmuş oluyor. Kompozisyonumuzu oluştururken buna dikkat ederek öğelerimizi yerleştirerek göze daha hoş görünen, dengeli kareler elde edebiliriz.


[Resim: birbolucun_uygulamasi-382x600.jpg]

1/3 kuralının uygulandığı bir diğer alan da ufuk çizgisini içeren fotoğraflardır. Karenin ortasından geçen ufuk çizgisi kullandığınızda ağır eleştirilere maruz kalabilirsiniz Bunun nedeni de bu meşhur 1/3 kuralından başkası değildir. Deniz içeren bir fotoğraf çektiğinizde denizle gökyüzünün birleştiği hattın yani ufuk çizgisinin yataydaki 1/3 çizgilerinden birinde olması tercih edilir.

[Resim: birbolucu_ufuk_cizgisi-600x299.jpg]

Ufuk çizgisinin 1/3 kuralına göre üstteki yatay çizgiye oturulduğu deniz içeren bir kare. Çocuk tam olarak 1/3 çizgisinde değil ama o da altın orana göre konumlandırılmış

1/3 kuralının uygulandığı bir kaç kare:


Konser karelerim de 1/3 kuralına mümkün mertebe uymaya çalışıyorum ve bu sayede daha dengeli fotoğraflar elde ettiğimi düşünüyorum. Çabuk değişen ortam ışıkları nedeniyle hız da önemli olduğundan mükemmel bir 1/3 oranı tutturmak pek mümkün olmuyor

[Resim: nada_yasemin-400x600.jpg]
Konser karesi de olsa eğer konunuz bir müzisyense genelde yüzünü 1/3 çizgilerin kesişim noktasına koymayı tercih edersiniz. Özellikle genel dedim çünkü yeri geldiğinde gitar çalan bir el de konumuz olabilir.


Burada unutmamamız gereken, 1/3 kuralı genelde çoğu kareye uygulanabilirken buna uymayan fotoğrafların da her zaman olacağıdır yani her fotoğrafı 1/3 kuralına uyduracağım diye uğraşmamak gerekir. Bu kuralı ihlal edebileceğimiz durumlardan biri mesela simetrik yapıya sahip fotoğraflardır. Göze hoş gelen hemen hemen her karede 1/3 kuralı yoksa bile genel bir denge gözetilmiştir.


[Resim: kural_ihlali-399x600.jpg]

1/3 kuralının uygulanmadığı ama yapının simetrik formunun kullanılması sonucu oldukça estetik ve dengeli duran bir mimari fotoğraf.


Merhaba Dünya!:

- Hiçbir mesajlar bulunamadı.
๓ยรtคモค кє๓คl คtคtยгк 


Foruma Git:


Bu konuyu görüntüleyen kullanıcı(lar): 1 Ziyaretçi